Maak werk van je website én acquisitie

Ik hoor het steeds vaker. Van klanten en collega’s die ‘hoognodig’ hun site moeten bijwerken. Maar ja, zeggen ze dan, geen tijd want klanten en lopende opdrachten gaan natuurlijk voor.

Vaak wordt dit soort klussen dan in de avond of het weekend gedaan. Of helemaal nog even niet. En dan zakt de moed helemaal in de schoenen, want de site is immers toch al gedateerd, niet meer aantrekkelijk en moet dan helemaal op de schop.

Zelfstandige zonder personeel én afdelingen

Als werknemer in een groter bedrijf heb je te maken met een manager die de lijnen uitzet en afdelingen die de acquisitie, sales, administratie, marketing en communicatie regelen.

Moet je als zelfstandige ondernemer daarom die activiteiten in je vrije tijd gaan doen? Die vraag met ‘nee’ beantwoorden lijkt logisch.

En toch blijven ZZP’ers dit vaak zo doen, want laten we wel wezen: elk declarabel uur levert het broodnodige geld op.

En daarin zit precies de valkuil: want hoe ziet jouw wereld eruit na je huidige opdrachten?
maak werk van je website en acquisitie Daarom moet je eigenlijk continu én serieus bezig zijn met je acquisitie en dus met je presentatie, ook online. Mensen gaan je na een eerste contact immers direct googlen en kijken wat je te bieden hebt.

Ik ken een interim manager die een geweldige opdracht mis liep omdat hij als starter zijn website nog niet op orde had. Als je jezelf niet serieus neemt, waarom zou een nieuwe opdrachtgever dat dan wel doen?

Plan – vooraf – ook de taken in van je niet-declarabele uren

Taken waarvoor je geen factuur kunt uitschrijven zijn minstens zo belangrijk als die voor het uitvoeren van je opdrachten. En: plan juist deze taken vooraf in.

Blok alvast voor de volgende maand(en) tijd voor je administratie, je website, blog, nieuwsbrief, netwerken, cursussen en social media. Voor mij zijn ochtenden daarvoor het meest geschikt. Of zoals nu, zelfs een hele maandag. En laten we wel zijn, in de avond nog even aan een opdracht werken, is iets anders dan je administratie dan nog doen of een nieuwsbrief schrijven.

Mogelijk bijkomend voordeel: meer werkplezier en minder verzuim. En dat is ook plezierig voor je imaginaire afdelingen management en personeelszaken.

467 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Heb je aanvullingen of een andere mening?
Ik hoor het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *