,

Meten is weten (It runs in the family)

voorstreek 21-23

Eigenlijk is database marketing een ingewikkelde term voor iets dat mijn opa, en later mijn vader, ook al deden in hun winkel voor herenmode, ‘Het Nieuwste’, in het centrum van Leeuwarden.

In de beginjaren van 1900 hield mijn opa al op kaartjes bij wat zijn klanten kochten, waar hun interesses naar uit gingen en wat hun maten waren. Als hij weer nieuwe hoeden en overhemden binnen kreeg, stuurde hij jongens met speciale fietsen en manden naar ze toe, met de nieuwste leveringen en aangepast aan de voorkeur van zijn klanten.

We verzamelen nu – online – het liefst zoveel mogelijk (gevoelige) gegevens van onze klanten. Om ze bij voorkeur een ‘passend aanbod’ te doen. Het principe is nog steeds hetzelfde, alleen de termen en de middelen zijn veranderd. We doen nu aan database marketing en versturen nieuwsbrieven. En onder het mom van ‘vriendensites’ wordt ons nog meer informatie ontfutseld. Daarbij moeten we geloven in een mooiere wereld, een wereld van Web 3.0, waarin we nog meer informatie gaan delen. Als marketeer juich ik dat natuurlijk erg toe maar als consument zet ik er ook voortdurend mijn vraagtekens bij: tot hoever gaat de privacy?

Het verhaal wil dat mijn opa op de kaart van een goede klant wel erg vaak de boordmaat moest wijzigen. Toen die van ‘maatje’ 40 naar 38 was gegaan, kon hij van deze BN’er dan ook vrij nauwkeurig voorspellen dat het niet lang meer goed zou gaan (ik heb mijn vader moeten beloven nooit de naam van deze BN’er te onthullen, alleen dan mocht ik dit verhaal vertellen).

‘Een passend aanbod’ en ‘het meten is weten’ had zo wel een erg letterlijke betekenis gekregen, met een grote precisie en een hoge mate van privacy gevoelige gegevens. En dat met zulke oude middelen.

Het Nieuwste was gevestigd op de Voorstreek 21-23, op de hoek met de Wortelhaven. Op de foto is te zien dat er net weer een flinke nieuwe voorraad is geleverd.

Lees ook: Kan ik jou helpen met etaleren?

 

389 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *