Met een nieuwsbrief klop je steeds weer even aan in het brein van je (potentiële) klant. Hebben ze je dienst of product nodig, dan schiet jouw naam als eerste te binnen en heb je altijd een streepje voor. Net als het gebruik van Social Media en een blog is je nieuwsbrief een belangrijk marketingkanaal om klanten mee te trekken.

Wat komt er kijken bij het starten van een nieuwsbrief?

1. Goede content

Je moet natuurlijk wel iets te bieden hebben, ook in je nieuwsbrief. Wees daarbij vooral servicegericht en maak er niet elke keer een verkoopverhaal van. Hanteer een 80/20 regel; 80% informatie waar je klant ook echt iets aan heeft, 20% over je aanbod of aanbieding. Heb je een goede aanbieding, stuur dan liever een aparte mail daarover, met bijvoorbeeld een afwijkende layout.

2. Een goed template

De vormgeving van je nieuwsbrief moet voor de herkenbaarheid bij je huisstijl of website passen. En daarbij geldt ‘less is more’. Een druk opgemaakte nieuwsbrief in je mailbox leidt vaak de aandacht af van de boodschap. Afbeeldingen worden bovendien niet altijd meegeladen en vertragen het laden van de mail.

3. Goede software

Verdiep je in de aanbieders, maar ook niet te lang. Voor je het weet ben je daar dagen mee bezig en weet je ook niet meteen waar je op moet letten. Marktleiders zijn op dit moment MailChimp (gratis tot bepaald aantal), Aweber (betaald) en Autorespond (betaald).

Dit zijn niet alleen progamma’s die mails versturen, maar ook een ‘achterkant’  bieden waarmee je mails kunt agenderen en de ontvangers in verschillende groepen kunt beheren. En dat is weer handig als je vervolgmails wilt agenderen voor de juiste groep, zoals bij het aanbieden van online cursussen. Deze programma’s worden daarom ‘autoresponders’ genoemd.

Ik gebruik zelf Autorespond, vergelijkbaar met Aweber, maar dan van een Nederlands bedrijf. Daarmee is niet alleen het admin gedeelte in het Nederlands maar ook de teksten die je lezers bij het aanmelden krijgen te zien in het scherm en hun e-mail. Met de helpdesk communiceert het ook makkelijker en ze zijn zeer behulpzaam. Net als bij andere programma’s kun je de software van Autorespond eerst uitproberen.

Ik help je graag verder bij het opzetten of redigeren van je nieuwsbrief.

Lees ook mijn tips voor een goede nieuwsbrief.

Meer weten?
  • Hierna te noemen de Klant.