Werk aan de winkel voor het MKB

voorstreek 21-23 In een recent onderzoek onder MKB’ers in Noord-Nederland staat dat het merendeel daar wel een website heeft, maar verder geen kennis over het effectief inzetten ervan.

Slechts 20% maakt bijvoorbeeld gebruik van zoekmachine marketing. Hierin investeren wordt gezien als een hoop gedoe, waarbij ook nog eens grote onvrede heerst over de dienstverlening van internetleveranciers. Slechts 5% is echt tevreden met de website. Autsj.

Ook in de regio Tilburg is eerder zo’n onderzoek gedaan naar MKB’ers. Daar deed in 2007 nog 55 % niet aan zoekmachine marketing. Hierbij werd onduidelijkheid over de kosten als het grote struikelblok genoemd.

Op zoek naar informatie daarover, word je als MKB’er met een rondje surfen ook niet snel wijzer bij bijvoorbeeld MKBNet of Stichting MKB en Internet, behalve van artikelen die er sinds 2006 al over gaan dat ondernemers de voordelen van ICT onvoldoende benutten.

Bij Nederland gaat digitaal haak ik af bij pop-up scherms die half in beeld verschijnen. En de papieren versie van dit ‘WWW voor het MKB’ lijkt met 140 pagina’s tekst en schema’s meer op een beleidsnota dan het ongetwijfeld zo bedoelde praktische handvat.

Ik heb – ook uit onderzoeken – altijd begrepen dat ondernemers vooral vanuit hun passie hun bedrijf starten. Alle zaken daaromheen blijven voor de meesten dan ook ‘gedoe’. Dan moet je een ondernemer die iets zoekt over zoekmachines ook niet overvoeren met workshops, seminars (scheelt weer een dag werken), dikke rapporten of ingewikkeld jargon.

Ondernemers moet je hapklare brokken voorschotelen. Met een kostenopgave, het bijbehorend resultaat en vertrouwen in de partij waarmee hij of zij zaken doet. Kansen dus voor de aanbieders van online diensten.

288 keer gelezen